Mistica islamică este foarte atrasă de ceea ce maximizează cultul negativ (abținerea de la acte), în raport cu cultul pozitiv. Ortodocşii islamici sunt mai puţin atraşi de diversele forme de asceză, precum postul şi veghea până la limita suportabilităţii ori celibatul, care nu sunt deloc văzute cu ochi buni.
Modernitatea „nu favorizează îndeplinirea unor obligaţii rituale, cum ar fi rugăciunea la ore fixe, cu practicile de purificare pe care aceasta le pretinde. Mai puţin încă este favorabilă îndeplinirii prescripţiilor viaţa dusă de musulmanii, din ce în ce mai numeroşi, care trăiesc în societăţi nemusulmane. S-a observat că aceşti emigranţi tind să înlocuiască unele obligaţii rituale mai greu de îndeplinit, cum este rugăciunea, postul Ramadanului, pentru ca măcar în felul acesta să-şi afirme identitatea şi să păstreze legăturile comunitare.” [NADIA ANGHELESCU – Introducere în Islam]. Condiţiile de zi cu zi îşi pun pretutindeni amprenta asupra modului în care musulmanii îndeplinesc sau nu obligaţiile lor rituale. Pentru aceia dintre ei care manifestă o anumită delăsare faţă de religie, conformarea la formele exterioare de manifestare a acesteia reprezintă un mijloc de afirmare a solidarităţii de familie, de grup, de naţiune, de spectrul larg al comunităţii islamice.
Credinţa unică, practicile rituale unice, legislaţia unică definesc apartenenţa la o comunitate unică – umma. „Cuvântul arab «umma» este pus de către unii în legătură cu umm «mamă» şi este interpretat ca referire la o «comunitate matrice». În Coran, umma înseamnă «popor», «comunitate», cu sensul de comunitate destinată mântuirii, dar şi de «popor» în general (de pildă, când se spune că Dumnezeu a trimis fiecărui popor un profet care să-l îndrume pe calea cea dreaptă). În prima parte a activităţii profetice a lui Muhammad, arabii apar ca o umma căreia i s-a trimis un mesager pentru a-i arăta drumul izbăvirii.” [NADIA ANGHELESCU – Introducere în Islam].
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiYQyIHtZ-rVy50HdByzJF8qUCxirmGoVDKfV-3y2TZgO46qta6LRooKCU4Oy6bNoe-oV79QwXMV7OYhNWKWoOP7-2rFtcPFEbo-UoVePqC0RVoQWGgp5dFUdG3TkbsxWtGJBowE0WAprTm/s1600/hadith.jpg)
În ceea ce priveşte sorgintea islamică părerile sunt împărţite. Se spune că nu toţi musulmanii sunt arabi şi nu toţi arabii sunt musulmani. „Dacă se acceptă că cifra actuală a musulmanilor arabi şi arabizaţi (marile cuceriri din primul secol al islamului) nu depăşeşte 100 de milioane, aceasta nu înseamnă mai mult de o zecime din populaţia musulmană totală, apreciată la 1,2 miliarde.” [NADIA ANGHELESCU – Introducere în Islam]. În prezent asistăm la o extindere a comunităţilor musulmane minoritare, cele aflate în ţări care nu se află sub jurisdicţia islamului. „Cam 1 din 15 locuitori de pe pământ este un musulman minoritar (cam 1 din 5 locuitori ai planetei este musulman).” [NADIA ANGHELESCU – Introducere în Islam].
Dogma islamică aboleşte orice distincţie de ordin rasial, iar raţiuni de ordin lingvistic, istoric şi geografic fac ca arabii să rămână în continuare centrul spiritual al lumii islamice. Respectul faţă de rasa arabă, în incinta egalităţii şi unităţii, se datorează faptului că limba arabă este cea în care a fost revelat Coranul, singura utilizată în scopuri liturgice.
Apartenenţa la o religie unică nu exclude diversitatea născută din varietatea circumstanţelor politice, sociale, istorice ori geografice. Deosebirile în sânul comunităţii musulmane sunt evidente. Această comunitate s-a scindat de timpuriu în sunniţi, şiiţi şi kharagiţi, individualizând principiile promovate în legătură cu conducerea califatului după dispariţia lui Muhammad. Legislaţia canonică ce guvernează comunitatea musulmană cuprinde şcoli juridice sau „rituri”, remarcabile datorită interpretărilor proprii ce nu ating problemele esenţiale. „În teologia islamică există divergenţe de opinii care interesează îndeosebi mişcarea intelectuală (şi politică într-o anume măsură) din secolele de aur ale culturii islamice (îndeosebi secolele IX-XII). Disputele şi reflexele lor ulterioare nu-şi găsesc ecou în rândul maselor largi de musulmani. Unele diferenţe de practică religioasă se manifestă în comportamentul misticilor islamului. Prin aceste deosebiri, prin organizarea în confrerii, se introduc particularisme în sânul comunităţii pe care islamul ortodox nu le admite.” [NADIA ANGHELESCU – Introducere în Islam].
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjXTwRIE96O1YjfsBrInk9T3x7xy8mNiz0ciucftE4wLzdg3e5cNe1fb3Al6-g5P-DZZRYRsb968HTEgKiXt9O4jxjMV2Lb7K7Iku3BxcjuykdwQPyMOLOG3twDEXzG82wgfcRq0eHondX7/s1600/248527_5_.jpg)
În islam nu există noţiunea de „biserică”, de organizare a sacerdoţiului. Instituţional, problema dintre religie şi puterea politică se derulează în următorul context: „ 1) În ce măsură funcţia de conducător al comunitaţii reprezintă sau nu o investitură religioasă?; 2) Care este aparatul reprezentativ al puterii religioase cu care puterea politică poate să întreţină relaţii ?” [NADIA ANGHELESCU – Introducere în Islam]. Dimensiunea religios-politic este tratată distinctiv în funcţie de perioadele istorice şi zonele geografice ale Imperiului islamic. Gruprile etnice care devin parte a imperiului, acced în interior împreună cu propriile tradiţii de organizare, cu propriile instituţii, urmărind particparea lor la actul de decizie al puterii centrale, pe care îl marchează cu amprenta lor specifică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu