Am urmărit cu mare atenție toată
povestea cu desemnarea, (pre)selecția și validarea noului Guvern tehnocratic...
mai puțin „TEHNO”, mai mult „HOUSE” și mai puțin „-CRATIC”. Percepția mea este
că mi s-a servit la masă o „salată de Bruxelles”, la o cină romantică de
afaceri într-un restaurant italian cu specific ortodox.
După cum
a demarat și s-a încheiat operațiunea de desemnare, formatare și învestire a
noii formule guvernamentale, se poate observa că avem de-a face cu o
echipă alcătuită din jucători care
evoluează în străinătate (în campionatul european de la Bruxelles) și jucători
care sunt rezerve de lux în campionatul intern, selecționați de federația
prezidențială. Echipa care a intrat pe teren pare a fi pregătită să joace și în
prelungiri, până la marcarea golului „de aur”, chiar să execute loviturile de
penalty decisive.
Această nouă ipoteză de lucru a guvernământului este
lansată în execuție ca un prim test de laborator al unei noi strategii
prezidențiale ce are ca obiectiv o construcție politică nouă. În perspectiva
imediată, aceasta urmărește modelarea unui parteneriat politic care să
funcționeze ca vehicul al programului electoral al președintelui, iar în
perspectivă durabilă se țintește obținerea celui de-al doilea mandat
prezidențial. Tabăra liberală pare a fi abandonată de fostul ei președinte, în
pofida eforturilor susținute ale conducerii (bicefale) PNL de a izbândi în
arena politică. Care au fost mesajele liberale pe durata Crizei Colectiv? Unde
a fost candidatul-premier, „din umbră”, Cătălin Predoiu în acele zile
fierbinți? A lipsit strategia și expertiza de implementare a acesteia.
Președintele, probabil, a ales un alt vehicul cu care să se deplaseze către
electorat.
O sumară analiză de risc al unei guvernări „tehnocrate”
ridică serioase semne de întrebare asupra pericolului unui eșec. Acest tip de
guvernare a avut mandate scurte, cu un program de măsuri punctuale. Guvernele
Stolojan și Isărescu au pregătit terenul de joc pentru guvernele Văcăroiu și
Năstase, iar rezultatele acestora sunt binecunoscute. Actualul guvern dovedește
că va porni motorul schimbării, cu un parcurs eșalonat pe o durată mai mare de
un an, probând o oarecare rezervă că se poate transforma într-un guvern de
cursă lungă.
Schița programului de guvernare se apropie mai mult de un
plan de măsuri dimensionat pe 4 ani și mai puțin de o sinteză programatică
calibrată pe un an de zile. În primă instanță, nominalizarea miniștrilor confirmă
zicerea populară „omul potrivit la locul potrivit”. Alocarea unui post de
vice-premier d-lui Prof.univ. Vasile Dâncu, un specialist respectat, dar fost
membru marcant al PSD, semnalează o concesie făcută primului partid al țării,
care îi asigură, însă, Premierului o temporizare a aversiunii, față de echipa
sa, manifestă în discursul pesedist. Reformarea legislației electorale
(alegerile prezidențiale, parlamentare și locale) va produce efecte în plan
constituțional, ceea ce nu corespunde mandatului „tehnocrat”.
Profesionalizarea Secretariatului
General al Guvernului, prin testarea unui program pilot (?) care să producă o
reformă administrativă, va fi multiplicată apoi la nivelul celorlalte structuri
guvernamentale. Nu se vorbește nimic (poate din motive strategice) de viitoarea
configurație a Parlamentului (una sau două camere, restrângerea numărului de
fotolii parlamentare). Nu se văd foarte clar liniile directoare privind
infrastructura transporturilor, reformele din educație, sănătate, de
eficientizare a modului de colectare a taxelor şi impozitelor, de combatere a
economiei subterane, etc. La Justiție, selecționarea titularului postului de
ministru a avut o miză uriașă - nominalizarea noilor șefi la DNA și Parchetul
General, în primăvara anului viitor. Pomenile electorale pentru anul electoral
2016 par a nu fi agreate de noua echipă guvernamentală.
În esență, noua arhitectura guvernamentală reprezintă o
soluție de compromis în caz de necesitate de care are nevoie o puterea
executivă pentru a menține statul de drept în stare de funcționare. Poate că a sosit vremea să nu mai vedem la conducerea țării numai politicieni „de imagine”, avem nevoie ca de aer de politicieni „de proiect”.
În
preajma alegerii unui guvern nou, fără un partizanat politic declarat, unii
lideri de partid, incomodați de disconfortul pierderii influenței asupra
votului parlamentar, au trecut neîntârziat la discursuri patriotarde (tehnocrația
va distruge democrația, delegitimarea Parlamentului). În contrapondere,
Președintele a declarat că România traversează cea mai gravă criză de încredere
în clasa politică, iar noul guvern reprezintă o resursă viabilă de reformare
reală a partidelor politice. În consens, Premierul a susținut că nu
intenționează să înlocuiască clasa politică actuală, prin această învestitură
noua echipă guvernamentală își propune să fie un partener „permanent și deschis”
pentru forțele politice.
Guvernul Cioloș trebuie să emane siguranță, stabilitate,
încredere, dar are de gestionat o serie de dosare sensibile lăsate moștenire de
foștii guvernanți – creșteri salariale pentru bugetari, în special pentru
înalții demnitari. Aşa cum s-a anunțat, lupta de combatere a corupției va
continua fără ingerințe ale politicului.
Vocea
Străzii a cerut cu insistență ca politicul și administrația să se reformeze, ca
stabilimentul statului să fie curățit de corupție, iar noua guvernare să
direcționeze România spre schimbare, dezvoltare, spre o viață demnă și
decentă... „Vrem o țară ca afară!”
Post Scriptum
M-a frapat o
scenă hilară petrecută în comisia parlamentară pentru politică externă. Deputatul
László Borbély îl chestionează pe Lazăr Comănescu, candidat la funcția de
ministru de externe. Așadar, un fost ministru al mediului (guvernarea Boc),
scăpat la mustață, de colegi, de mâna lungă a procuraturii, îl întreabă de
sănătate pe un dinozaur politic, un diplomatcik care a mâncat învățământ
politic pe pâine în ultimii 40 de ani, încă de pe vremea “tehnocrației”
comuniste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu