miercuri, 16 decembrie 2015

Vânătorul care s-a făcut de oaie!



    Conflictul pe care l-am putut urmări pe sticla televizorului nu reflectă un război între caste, nicidecum! Oieritul este o activitate profesională, emblematică pentru fiinţa naţională a românilor, care se încăpăţânează să se adapteze cerinţelor de supravieţuire ale secolului XXI şi să transmită generaţiilor, prezente şi viitoare, fiorul cântului, respiraţia ancestrală a pădurii şi postura demnă a piscurilor mioritice. De cealaltă parte, vânătoarea a devenit astăzi un însemn pseudo-aristocratic al potentaţilor zilei, care îşi etalează în acest fel întreaga forţă pentru a masca, de fapt, lipsa totală de creativitate şi viziune a propriei personalităţi. Putem spune că vânătorii parlamentari sunt un fel de ciocoi de tip nou, în vreme ce ciobanii de la stână prestează servicii către populație.
    Teritoriile celor două tabere se învecinează, uneori se întrepătrund, astfel au putut să apară, între acestea, evenimente de tangenţă, fricţiuni, chiar omoruri deliberate girate de prea-plinul aroganţei ce operează cu o carabină de 10.000 de euro. Ce înseamnă un câine bun paznic la stână? Este vorba de cel mai ieftin şi mai eficient sistem de securitate de care poate beneficia obştea ciobănească. Aici dulăul din curte a devenit un membru cu drepturi depline al familiei.


    Ciobanul îşi apără cu orice preţ acest “asset” care îl apără la rândul său, o inversare permanentă de roluri care nu are preţ. Câinele ciobanului este un bun de patrimoniu, este o investiţie de oportunitate şi de încredere, dar este şi un instrument de alean pentru cele sufleteşti şi perene, în momentele de solitudine în care baciul se îngemănează cu natura.


     Aşadar, paznicul de la stână nu trebuie stigmatizat dacă alungă mistreţul sau ciuta din bătaia puştii, el doar securizează arealul stânii, care, în multe situaţii, se învecinează cu vreun fond de vânătoare.
    Orice formă de exces de libertate paote fi înlăturată prin aplicarea legisaţiei în vigoare, iar dacă aceasta nu este îndestulătoare, generalizarea stigmatului este ea însăşi caducă, neavenită, cretină, idioată, imbecilă.
    Reglementarea ce se dovedeşte a fi ineptă şi abruptă va avea ca efect invalidarea sistemtică a jurisprudenţei. Interesele care au promovat şi susţinut această reglementare a regimului vânătorii şi vânatului ţintesc direct în tradiţia neamului, anulând ori marginalizând astfel datini, obiceiuri, cutume care compun împreună identitatea noastră ca popor trăitor al acestui tărâm, pe care care au păşit Burebista şi Decebal, nu oareşicare baştan bine înfipt în sistem dar cu o respiraţie vremelnică care nu produce plus-valoare.


   Păstoritul tradiţional nu a intrat în coliziune cu modernitatea, ci invers! Acesta încearcă să se adapteze aşa cum poate şi cât este lăsat să poată… şi să-şi facă simţită prezenţa prin roadele sale şi dincolo de tastatura calculatorului.
    Astăzi putem spune că oieritul tradiţional, autentic, transhumanţa, este practicată de o mână de familii de ciobani a cărei membrii trudesc să menţină în viaţă această îndeletnicire ereditară, strămoşească, a românului care şi-a trăit istoria. Distrugând matricea acestui mod de viaţă, aşa cum se încearcă prin astfel de iniţiative ciocoiste, vom distruge o lume de basm, vom distruge amintirea bunicilor şi stră-bunicilor noştri, vom dinamita un univers special, sensibil, odată cu care pot dispărea şi cele trei culori: roşu, galben şi albastru.


    În aglomerările urbane prezenţa clopului de cioban este o apariţie insolită, poate incomodă, în ipostaza celui rămas în urmă, neadaptat. Totuşi, la marile sărbători brânza autentică (atât cât mai este) este foarte căutată şi nelipsită de la mesele noastre.


    Dacă tot milităm pentru biodiversitate, să lăsăm atunci câinele de la stână să alerge liber în arealul pe care îl securizează, chiar dacă prin aceasta tulbură pânda vreunui braconier care a dat probabil şpagă ca să poată ucide, ca să ducă plocon vreunui ştab de la primărie sau vreunui guşat de la oraş sau, şi mai grav, să strice partida de vânătoare a unui specimen politic, lider de partid, baron, parlamentar sau toţi la un loc împreună cu suita lor de caterincă şi învârteli.



 

          În loc de concluzie:
1)      Supra-reglementarea a distrus oieritul în Italia, îndeosebi în zona de sud;
2)      În biroul său modest şi înţesat de cumetrenii, parlamentarul care a votat această lege a devenit automat un profet al bunăstării noastre, cum s-ar zice “ştim noi ce e mai bine pentru tine!”;
3)   Protestele străzii au băgat frica în parlamentari, de aici şi reacţiile ingenue, tardive, tâmpe şi para-psihologice cu care unele gulere scrobite s-au afişat la locul de muncă, fosta Casă a Poporului, actualmente Parlamentul României;
4)      Acest conflict nu este încă încheiat;
5)  Parlamentul a făcut încă o dată proba indubitabilă că este cea mai detestată instituţie din România, fiind supra-populat de persoane cu deficite consistente de cultură generală, de construcţie cognitivă, care de fapt nu iubesc România;
6)   Oamenii încep să se ridice atunci când le sunt călcate în picioare drepturile de către cea mai toxică componentă a societăţii – clasa politică.





    Post Scriptum
    Ca non-vânător, mă întreb cum este să ieși la o terasă, într-o zi splendidă, și să-ți treacă un glonț 
prin cap după care să cazi lat. Stupoare! Teroriștii bântuie prin oraș! Oare la fel pățesc și animalele
sălbatice? Vânătorii parlamentari bântuie prin pădure!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu