vineri, 4 decembrie 2015

"Limba română este patria mea"



    În ultima lună a anului celebrăm evenimente cruciale care marchează inexorabil istoria națiunii române.


    La 1 decembrie 1918, Adunarea din Alba Iulia pecetluia unirea provinciilor Basarabia, Bucovina, Maramureș, Transilvania, Banat, Crișana, și Sătmarul cu Regatul României. Astfel,"pohta" voievodului Mihai Viteazul, care a unit sub sceptrul său, la 1600, provinciile românești, s-a împlinit sub coroana Regelui Ferdinand.


    Protestele “Străzii”, din perioada 16-25 decembrie 1989, au avut ca rezultat căderea regimului comunist. România a fost singura țară din blocul comunist care a trecut printr-o revoluție violentă și în care conducătorii comuniști au fost executați.


    Abdicarea tânărului Rege Mihai I la finele anului 1947 este consemnată ca un eveniment previzibil în viziunea contemporanilor epocii. În fond, regele era ultimul lider care reprezenta regimul de dinainte de al Doilea Război Mondial în întreaga Europă Centrală și de Est. În ședința extraordinară din 30 decembrie 1947 a Cabinetului, Petru Groza a declarat: „ (...) monarhia era o piedică serioasă în calea dezvoltării poporului nostru şi că (...) poporul a făcut azi un divorț și decent, și elegant de monarhie. (...) Vom îngriji ca fostul rege să plece liniștit pentru ca nimeni să nu poată avea un cuvânt de reproș pentru acela care, înțelegând glasul vremurilor, s-a retras". La 3 ianuarie 1948, Mihai a fost silit să părăsească țara, urmat la peste o săptămână, de principesele Elisabeta de România și Ileana de Habsburg.


     La 30 decembrie țara lui Eminescu devine Republica Populară Română până la adoptarea unei noi constituții ce proclama Republica Socialistă România, la 21 august 1965. Imediat după semnarea de către regele Mihai I a actului de abdicare, comuniștii au proclamat în aceeași zi instaurarea Republicii Populare Române. Acest act politic nu era expresia unei voințe populare, liber exprimate, ci rezultatul unui dictat al unui grup politic și anume cel al comuniștilor, care urmăreau de fapt aducerea țării la starea de obediență față de Uniunea Sovietică și transformarea sa într-un stat totalitar.


    În 1918, românii au dobândit libertatea națională. Prin trecerea provinciilor lor de sub stăpânirea a două imperii absolutiste la o monarhie constituțională, au fost asigurate libertatea socială și libertățile individuale, ceea ce a determinat un progres ascendent al noului stat România. Dictatura carlistă și cea antonesciană, cel de Al Doilea Război Mondial au atentat la libertățile individuale și la cele de grup, iar dictatura comunistă a dinamitat fundamentele democrației autentice.


    Revoluția din decembrie 1989 a permis redobândirea unei libertăți naționale reale faţă de imperiul sovietic, prin desprinderea de Tratatul de la Varșovia și de CAER (piața comună a statelor comuniste est-europene). Românii au obținut libertățile politice, sociale și religioase împrejmuite de zidurile unui sistem totalitar opresiv, dar și libertăți individuale, între care cea a cuvântului și a circulației au fost simțite de fiecare cetățean.


     Generația din 1918 a schimbat istoria, sprijinindu-se pe acea solidaritatea umană ce urmărește un ideal comun: unirea românilor. Combustibilul care a întreținut flacăra revoltei din decembrie 1989 a constituit-o solidaritatea împotriva unui dușman comun: regimul comunist.
   Cea mai mare provocare a tranziției postcomuniste a fost asumarea libertății individuale în respectul libertății celuilalt. Trecerea de la spiritul colectivist la spiritul comunitar, născut din adeziunea liber consfințită la un proiect comun, s-a dovedit mult mai dificilă decât ne-am așteptat.
    După integrarea euroatlantică a României coeziunea intrinsecă a societății romanești a fost înlocuită cu un alt tip de coeziune, construită în cadrul unui sistem mafiot, în care loialitatea faţă de statul cetățenilor a fost înlocuită cu loialitatea faţă de absolutismul instituțional, în care șefii redistribuiau subordonaților o parte din beneficiile obținute din șpaga primită de la companiile comerciale private, care realizau profituri nemeritate din afaceri cu statul.


    Sistemul mafiot instaurat în România are la bază o uriașă rețea de structuri oligarhice create în primii ani după 1989 prin reactivarea nomenclaturii și securității comuniste, generalizată prin dorința de îmbogățire rapidă și a lipsei de reacție a unei societăți lipsite de valori morale. Perpetuarea sistemului mafiot s-a sprijinit, în principal, pe promovarea unor persoane incompetente profesional și corupte, manipulabile prin șantaj, în fruntea majorității instituțiilor  statului, inclusiv a celor abilitate să lupte împotriva corupției.
    Mișcările populare din ultimii ani, îndeosebi din acest an, au izvorât din disperarea faţă de furtul generalizat al resurselor naționale, din dificultatea de a găsi o soluție practică de a stopa corupția și viața de huzur în care se scaldă tagma conducătorilor. Formula de rezolvare a cererilor legitime ale STRĂZII este încă învăluită de confuzie, o confuzie “întreținută” asupra persoanelor culpabile și instituțiile pe care aceștia le-au reprezentat (Guvern, Parlament, administrație, justiție), precum și prin extinderea prezumției de vinovăție asupra persoanelor competente și corecte din aceste instituții, ceea ce a generat un deficit gigantic de încredere la nivel național.


    Reconectarea românilor din ţară și a celor din afara hotarelor naționale poate fi refăcută doar printr-o nouă solidaritate în jurul unui mare proiect istoric național, care să ne ajute să devenim ceea ce ar trebui să fim: o ţară prosperă și respectată.


    „A vorbi despre limba în care gândești, a gândi – gândire nu se poate face decât numai într-o limbă – în cazul nostru a vorbi despre limba română este ca o duminică. Frumusețea lucrurilor concrete nu poate fi decât exprimată în limba română. … Ce patrie minunată este această limbă! Ce nuanță aparte îmi dau seama că ea are! Această observație, această relevație am avut-o abia atunci când am învățat o altă limbă.”
    „Nu spun că alte limbi, alte vorbiri nu ar fi minunate și frumoase. Dar atât de proprie, atât de familiară, atât de intimă îmi este limba în care m-am născut, încât nu o pot considera altfel decât iarbă. Noi, de fapt, avem două părți coincidente, odată este patrie de pământ și de piatră și încă odată este numele patriei de pământ și de piatră.
    Numele patriei este tot patrie. O patrie fără de nume nu este o patrie. Limba română este patria mea. De aceea, pentru mine, muntele munte se zice, de aceea, pentru mine iarba iarbă se spune, de aceea, pentru mine izvorul izvorăște, de aceea, pentru mine viața se trăiește.”
    “Cinstea vieții mele și idealul vieții mele sunt acelea de a fi așternutul pe care la nesomn să se poată odihni oricând sufletul ţării. Visul vieții mele este să fiu cina la care stă vorbirea ţării mele când îi este sete de un vin și de un viu.”
Nichita Stănescu






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu