HABEMUS CAPUT STATUS NOVUS !
Sondajul IRES (Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie - condus
de reputatul sociolog Vasile Dâncu), realizat în această lună, ne indică
preocupările şi temerile românilor pe termen mediu şi lung. Cea mai importantă
preocupare este necesitatea publică a unui proiect
de ţară, cu proiecţie pe următorul sfert de veac care ne aşteaptă. Peste
90% dintre subiecţi aşteaptă, de la mult iubita şi stimata clasă politică, un
nou proiect de ţară, românii considerând ca oportună această perioadă, de
ânceput de an, pentru ca acest deziderat mult visat să capete contur şi să fie iniţializat
în spaţiul public spre dezbatere.
Dacă până acum
politicienii authtoni au deordat în preocuparea pentru binele poporului şi au
şarjat practici administrative într-ale guvernării, acum este momentul ca toată
vlaga politicianistă să fie concentrată pentru realizarea, în ceasul al 15-lea
a acestui obiectiv fundamental. În opinia românilor, noul proiect pentru România trebuie iniţiat, gestionat şi
implementat sub patronajul preşedintelui ales, la care să fie parte şi aparatul
guvernamental, acompaniat de societatea civilă, a cărui vârf de lance să fie
Academia Română, şi de mediul economic privat.
Următoarea preocupare,
mai bine zis temere, a românilor, în următorii 25 de ani, este îmbătrânirea populaţiei. Adaug aici o
componentă complementară – scăderea natalităţii. Ambele au ca prim efect
scăderea populaţiei active, implicit diminuarea considerabilă a contribuţiilor
individuale la bugetul de stat.
Pe locul trei
urmează teama de inflaţie şi creşterea
preţurilor, cu efect direct asupra siguranţei
zilei de mâine. Adaug aici şi lipsa de preocupare (a se citi incompetenţa)
a guvernământului pentru politici publice care să urmărească (permanentă)
crearea de noi locuri de muncă.
Acest obiect strategic poate fi atins prin compatibilizarea ofertei
educaţionale, a formării şi reformării forţei de muncă, în concordanţă cu
cererilor venite din partea zonei economice antreprenoriale, prin optimizarea
pieţei muncii racordată, nu debranşată cum este acum, de la realităţile
economice.
Nu trebuie să
uităm de economia subterană şi evaziunea
fiscală. Acestea ar trebui să se regăsească ca pietre de temelie ale unei
strategii economice, ca parte a proiectului nou de ţară. Din păcate, aceasta e
sublimă dar a lipsit cu desăvârşire în ultimii 25 de ani. Economia subterană
este “cuiul lui Pepelea” al unei reforme reale a economiei româneşti, atât cât
a mai rămas din ea şi care, din păcate, nu mai “duduie” ca în anii precedenţi,
în pofida creşterii economice (???) trâmbiţată de la pupitrele guvernamentale.
Economia subterană şi evaziunea fiscală sunt fiicele gemene ale crimei organizate, de tip
siciliano-mafiot, al cărui ingredient de bază este corupţia instituţionalizată.
Economia din afara legii a alimentat
cu devotament şi fonduri băneşti gigantice puşculitele forţelor politice de mai
mare sau mai mică anvergură atunci când a sunat clopoţelul campaniilor
electorale. Cum dovedim acest lucru ? Simplu ! Aţi văzut domaniile voastre un
partid politic care să-şi prezinte cu transparnţă maximă sursele de finanţare
şi registrul de cheltuieli al campaniilor electorale ? Probabil aici se
origineză neputinţa şi lipsa unei strategii fezabile de diminuare şi anihilare
a infracţionalităţii economico-financiare. Ceea ce frapează cel mai mult opinia
publică rămâne totuşi spectacolul uluitor al “retrocedărilor” către DNA - Direcţia Naţională Anticorupţie - al
“infractorilor penali”, cei care tocmai au fost numiţi în funcţii cheie pentru
a apăra, in primul rănd, statul de drept, care încă nu funcţionează în ţara lui
Caragiale.
Au mai rămas 2
ani până la alegerile locale şi parlamentare. După momentul 16 noiembrie 2014, clasa politică românească (a se citi
casta politică) a devenit tot mai zglobie atunci când vine vorba de primenirea
sa pentru binele general al poporului.
Forţele cu greutate şi notorietate ale scenei politice fac calcule, mai mult
sau mai puţin, politice, demarează discuţii inter şi trans-partinice, mai mult
sau mai puţin, de taină, pentru formarea unei alte majorităţi parlamentare,
care să dărâme actualul guvern, căzut în dizgraţie, mai mult din cauza unei
evidente penurii de lipsuri în ceea ce priveşte “buna-guvernare” profesionalizată şi profesată cu aplomb de
primul-ministru în funţie.
Faţă de această mişcare browniană din rărunchii clasei
politice, Palatul Cotroceni
manifestă discreţie şi tact politic, probabil, mai mult din lipsa unui aparat
tehnic prezidenţial aflat în faza de construcţie, deopotrivă şi ca urmare a
intenţiei declarate a noului preşedinte de a nu intra în jocul tabloidizării
poziţiilor oficiale ale şefului statului în relaţia cu puterile statului şi cu
actorii principali şi proeminenţi ai spaţiului public.
- Cum interpretăm relitatea în care trăim, după ce am vizualizat, cu destulă pricepere şi acurateţe, acest tablou general al societăţii româneşti la început de an ?
- România s-a pus în mişcare, românii sunt mult mai atenţi la ceea ce se întâmplă cu ei înşişi, cum lumea în care trăiesc ?
- Anul 2015 va fi un an al schimbărilor reale, de restructurare şi repunere în funcţiune ale motoarelor vitale pentru o democraţie autentică în România ?
- Asistăm la un “nou început” la nivel politic, economic, social, comunitar, individual, care va fi operaţional în anii ce vor urma ?
- România lui “merge şi aşa” sau a “bunului plac” va fi înlocuită de România “lucrului bine făcut” ?
Mulţumesc cititorilor mei pentru
prezenţa lor pe acest blog şi îi invit să participe cu propriile puncte de
vedere, cu propriile observaţii, preocupări şi temeri faţă de ceea ce ne putem
aştepta într-un orizont de timp mai apropiat sau îndepărtat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu