marți, 17 noiembrie 2015

Vinovații fără „vină” [3]




    Politica culturală propovăduită şi implementată în acești ani glorioși ai „democrației originale” ne amintește de perioada în care România traversa neputincioasă procesul de sovietizare.

      Învățământul obligatoriu a fost redus de la 10 clase la 8 clase. România este pe ultimul loc, în acest caz, în Europa. În 1948 s-a trecut de la 7 clase la 4 clase, ca să facă și tovarășii proba instruirii lor temeinice. În ultimii 26 de ani au fost închise peste 10.000 de școli. Rezultatul ?! Reapariția, la scară națională, a analfabetismului. De asemenea, prin decizia tovarășilor domni conducători, au fost închise, desființate 15.000 de posturi didactice. În perioada interbelică au fost ridicate 12.000 de școli. Programe publice de tipul „Cornul și Laptele” sau „Săli de sport pentru școli” (400 ?!) nu fac parte din reformarea sistemul național de educație, ele sunt pârghii decizionale ale autorității de a acorda contracte din care se sifonează bani către politicieni. Mult mai eficiente ar fi fost acele măsuri care să producă un nivel de trai decent al familiilor care au copii la școală și care să aibă zilnic o gustare în ghiozdan. Preșcolarii, elevii, studenții sunt din ce în ce mai puțin preocupați să facă sport, preferând să petreacă timpul liber în mediul on-line. Managementul public al educației trebuia să producă programe atractive și informative despre necesitatea practicării sportului pentru a avea o viață sănătoasă.


După 1989, universitățile particulare au apărut ca ciupercile după ploaie. Rezultatul ?! Învățământul universitar privat a devenit o afacere pentru antreprenorii educaționali. Au fost emise, pe bandă rulantă, diplome de licență, masterat și doctorat, astfel că mulți politicieni de vază au devenit peste noapte eminenți savanți de renume național.
            De pe băncile universitare au ieșit promoții de semi-docți, sferto-docți, „profesioniști” cu acte în regulă, care aveau menirea să alimenteze forța de muncă calificată și supra-calificată. Astăzi, România are peste 55.000 de doctori în științe. Întreg aparatul tehnic de expertiză ce slujește bunul mers al statului, își dovedește, în fiecare zi, „profesionalismul” și „dragostea” față de popor astfel că noi resimțim aceasta pe pielea noastră. Mulțumim din inimă partidului ! Poate că de aici ar trebui să recrutăm noua elită politică care să ia în primire conducerea țării.


       Nici la capitolul politică externă România nu se simte prea bine. După 1989, statul român nu a inițiat nici un demers diplomatic semnificativ potrivit interesului național, adică al nostru, evitând implicarea în soluționarea unor dosare delicate și sensibile, situații în care aparatul diplomatic avea în dotare expertiza necesară (relația cu statele arabe, relația cu Israel, relația cu China, etc.).
         România ajunge să fie admisă, aderată şi integrată în structurile euro-atlantice prin absorbție, nu prin merite dovedite, prin promovarea examenelor de maturitate politică, în ecuația acestor decizii au prevalat interesele economice și geo-strategice ale cancelariilor occidentale. Cota noastră de contribuție la bugetul UE este mai mare decât fondurile obținute. Gestionarea fondurilor europene destinate dezvoltării durabile a fost una deficitară. România finanțează bugetul UE și nu invers... aplauze și urale prelungite...
       Statul politicianist în nemărginita sa generozitate s-a oferit să susțină moneda euro cu fonduri uriașe, situație în care noi nu facem parte din „zona euro” și după ce fondurile de salarii și pensii au fost diminuate, în vreme ce guvernanții făceau retrocedări de milioane de euro pe legea naționalizărilor abuzive. Cinism, cruzime, complicitate, iresponsabilitate.


      Votul negativ primit de România, ca stat membru al UE, pentru aderarea la „Spațiul Schengen”, a fost o expresie a disprețului și desconsiderării a cancelariile europene arătat clasei politice de pe malul Dâmboviței. Menținerea regimului strict al vizelor pentru SUA, în pofida parteneriatului strategic, în ciuda eforturilor armatei române a se angaja alături de SUA în coaliția anti-terorism și a acceptării prezenței pe teritoriul național a instalațiilor militare NATO, reprezintă o altă probă a incapacității clasei noastre politice de a promova o politică a demnității naționale, de a prezenta statul român drept un partener de nădejde, compatibil, profesionist, consecvent în angajamentele internaționale asumate.
       Cel mai răsunător eșec al politicii externe românești este pierderea controlului în relația România – Republica Moldova. Evenimentele recente petrecute dincolo de Prut indică faptul că Republica Moldova a ieșit de pe orbita europeană trecând în zona de influență rusească. România nu a avut o strategie diplomatică aplicată de susținere activă și eficientă a intereselor românilor de dincolo de Prut în ecuația delicată a jocurilor geopolitice pe frontiera estică euro-atlantică.


    În ceea ce privește dosarul migrației care inundă Europa, poziția României este una mai mult delicată. În postura de stat ne-membru Schengen, refuzat cu asiduitate de cancelarii europene, opțiunea noastră poate fi aceea de a respinge cotele obligatorii de emigranți, chiar de a-și sigila granițele în fața acestui flagel. Din poziția de stat membru UE, opțiunea noastră poate fi un conciliantă, de solidarizare cu cauza emigranților și de implicare activă în ecuația de rezolvare a cauzelor care au produs acest exod. Între aceste două alternative, consider că o poziție echilibrată, univocă, este cea potrivită – respingerea cotelor impuse și implicarea activă în soluționarea cauzelor și efectelor crizei, fundamentată pe conexiunile politice pe care le-a avut România, în ultimii 50 de ani, în acest spațiu geopolitic inflamator.
     În perspectiva campaniei internaționale anti-teroriste, sperăm ca atacurile recente care au zguduit capitala Franței să nu se reproducă și în țara noastră. Asta ne-ar mai lipsi... păcatele noastre! România trebuie să facă front comun cu aliații săi, menținând o stare de alertă preventivă la nivelul instituțiilor abilitate. Este nevoie de o solidă securizare a frontierelor, de mai multă consistență și coerență în consolidarea instituțiilor fundamentale, în primul rând prin combaterea eficientă a „corupției de stat”. Apărarea frontierei estice euro-atlantice, aflată în paza noastră, trebuie consolidată prin asigurarea logisticii și a expertizei adecvate. Recenta reuniune de la București (trecută neobservată în perioada Crizei COLECTIV) este un semnal al atenției sporite, acordată de axa Washington-Londra-Europa Centrală-Europa de Est, acestei zone tampon la hotarul vestic al conglomeratului rusesc.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu