sâmbătă, 21 noiembrie 2015

Vinovații fără „vină” [4]




În ultimii ani, smeriții noștri dregători au declarat și susținut necontenit că s-a făcut tot ceea ce este necesar pentru ca țara să nu se prăbușească economic. După ce au fost reduse veniturile şi a fost mărit TVA-ul, acestea au fost ulterior reajustate parțial, dar au fost împrumutate 20 de miliarde de euro... 20 de miliarde de euro... pentru a menține în țară corporația bancară străină. În acest caz, guvernanții au primit de la oficialii externi osanale și ode glorioase pentru aceste merite deosebite, în vreme ce investițiile pentru care s-au contractat aceste împrumuturi, fie vorba între noi că nu ne aude nimeni, au devenit iluzii deșarte. Guvernarea de Dâmbovița nu a acționat și nu acționează nici acum pentru crearea de noi locuri de muncă, prioritare fiind plecăciunile către Înaltele Porți.

Pentru a ieși din acestă dilemă existențială a guvernării, oficialii cu gulere albe au afirmat deseori că statul nu poate face mai mult, atât se poate face pentru nivelul de salarizare și pentru pensii. Unde sunt politicile publice de încurajare a capitalului autohton? De ce există atâtea asociații de reprezentare a patronatului (unele disputându-și supremația în fața altora)? Care au fost politicile de încurajare a industriei naționale (cazul Germaniei) și al agriculturii (cazul Franței)? Turismul românesc poate fi promovat doar sub semnul unei „frunze” (la costuri astronomice), fără a avea infrastructura adecvată? Care au fost proiectele de investiții în infrastructura României, în sistemul de irigații? Răspunsul corect este DA! Avem mai puțin de 1.000 de km de autostradă în ultimii 70 de ani. Cu asta trebuie neapărat să intrăm în clasamentul Guinness Book.


Polonia a impus companiilor multinaționale, de pe teritoriul său, să aibă o contribuție mai mare la bugetul de stat. La noi, guvernanții nu au întreprins nimic în acest sens. Cum au fost reprezentate interesele românilor în situația reglementării redevențelor? Ce să-i faci mon cher e obiceiul pământului – indolență, furăciune, fripturism, demagogie, mistificare, avariție.
Formatorii de opinie, și nu numai, au încercat o comparație între situația actuală a României și situația în care a ajuns Grecia, stat membru UE. Ceea ce guvernanții au uitat din păcate să ne spună este că standardul ridicat de viață al grecilor până la izbucnirea crizei. În pofida presiunilor externe, guvernanții greci nu au tăiat salariile cu 25%.
De ce alte state membre al UE au reușit să absoarbă fonduri europene în proporție de 80%-90%, iar la noi, comparativ, nivelul de atragere de fonduri este mai degrabă unul simbolic. Ca să se facă reformă primesc, dar de schimbat să nu se schimbe nimic !


      Clasa politică este, cel puțin, obligată să dea semnale imediate de primenire, de reformă autentică, în primul rând, în ceea ce privește recrutarea și promovarea resursei umane de calitate (integritate, profesionalism, responsabilitate). Candidații ce vor fi propuși pe listele electorale să fie auditați temeinic de către organizații civice, consacrate, prezente sau în curs de formare, precum Coaliția pentru un Parlament Curat, Societatea Academică Română, ProDemocraţia sau România Curată. Între acestea trebuie să existe un parteneriat eficient și o distribuire rezonabilă care să acopere toate colegiile electorale spre a fi monitorizat îndeaproape și procesul electoral (campania electorală și votul propriu-zis).
     În plan constituțional, avem nevoie de un mecanism legislativ indispensabil democrației autentice, de tipul celui care funcționează în SUA – „checks and balances”. Este vorba de reglementări legislative, de preferat stipulate într-o nouă Constituție a României, prin care puterile statului să se controleze reciproc, asigurându-se astfel un echilibru real, stabil, o coerență a funcționării tuturor structurilor de putere ale statului. Vom putea astfel să identificăm și să combatem, din faza embrionară, orice formă de absolutism instituțional. 


   Guvernele post-decembriste au irosit resursele bugetare pe investiții publice megalomanice, exagerate, inoportune, în beneficiul propriilor buzunare, fără a fi luat în calcul impactul social al acestora. Amintim aici de patinoarele de milioane de euro, de pasaje suspendate de sute de milioane de euro, de telegondole, baze de agrement în locuri „uitate de timp”, etc. Au fost, de fapt, afaceri încheiate în „famiglie”, între decidenții politici și „oamenii de afaceri de tinichea”, cei care fac sistematic ante-cameră (lobby pravoslavnic), care se ploconesc în fața piedestalului politicianist, care întrețin financiar (de la opincă până la vlădică) viața de huzur ale liderilor politici și a protipendadei nomenclaturiste de tip nou.
      ANI și DNA, structurile guvernamentale de combatere a crimei organizate, împreună cu serviciile secrete, au un rol decisiv, în continuare, de a curăți aerul pe care îl respirăm, plin de astfel de impurități.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu